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Sujets de cas

Les sujets de cas, ou business cases, sont un passage obligé dans la série d’entretien de recrutement des cabinets de conseil en stratégie. Retrouvez des contributions de candidats pour vous y préparer.


OC and C Strategy Consultants

The client Office Depot (NYSE: ODP) is the largest office supply distributor in the United States. Headquartered in Boca Raton, Florida, the company sells directly to large corporations most of the time. Their selection of brand name office supplies includes business machines, computer software and office furniture, while its business services encompass copying, printing, document reproduction, shipping, and computer setup and repair.

Office Depot’s revenues and profits were going up linearly for the last several years, but then turned around. Their market share used to increasing year by year, but is now flat. That’s the main reason you have been hired. The CEO of Office Depot told you that his company is willing to spend lots of money whenever necessary, but demands high growth. So, what exactly should Office Depot do to achieve high growth?

Additional Information: (to be given to you if asked)

Office Depot currently serves 90% of large corporations, i.e., no potential for high growth in this segment alone.

Currently the client is the only national distributor. In the 1980’s there were thousands of mom and pop distributors, but they are mostly gone now, replaced with regional retailers.

The client has the best contracts with suppliers due to large volume.

The client also has the best quality of service. The service provided is unmatched in the industry.

The client has been losing customers to competitors. In fact, it invested a lot of money and recently implemented a large new purchasing system that keeps detailed purchasing information. Customer feedback indicates that all customers are ecstatic with the firm’s service, but find that it is often more expensive than its competitors.


#24

Izak Informatique

Le marché des mutuelles francaises est en pleine concentration.

A votre avis, pourquoi ? Quel impact pour les sociétaires ?


#23

ATK

Votre client est un investisseur interessé par l'acquisition d'un opérateur mobile en Inde (marché national de 500 millions de client). Comment analyseriez vous le potentiel de valeur de cette acquisition?


#22

ATK

M6 vous demande conseil en 2009, après l'annonce de la fin de la publicité sur France Télévisions, pour étudier l'impact sur ses revenus publicitaires.


#21

Bain and Company-1er tour

Le client, Symantec Corporation est un producteur de logiciels de sécurités pour ordinateurs coté au S&P 500 et dont siège est à Mountain View en Californie.

Symantec vends des logiciels avec une licence pour une periode donnée et n'arrête pas de grandir depuis quelques années (surtout par de multiples acquisitions). Les ventes ont baissé mais le département service clients a augmenté considérablement ses revenus depuis quelques années.

Récemment, le PDG de Symantec a reçu une offre d'un des plus gros équipementier informatique du monde pour vendre en bundle ses logiciels et les produits de l'équipementier et il n'arrive pas à prendre de décision. Vous devez l'aider à analyser la situation et lui donner des solutions. Quelles seraient vos recommandations?


#20

 
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